Odpowiedz 
Słowacki pociąg retro Poprad Tatry-Červená Skala-Poprad Tatry
Autor Wiadomość
Maciek Offline
Członek NSMK

Liczba postów: 216
Dołączył: 08-08-2008
Skąd: Brzana/ Kamionka Wielka
Post: #1
Słowacki pociąg retro Poprad Tatry-Červená Skala-Poprad Tatry
Witam!
W dniu 28.09.2013 Łukasz Wideł, Agnieszka Trojan i ja jako przedstawiciele naszego stowarzyszenia uczestniczyliśmy w przejeździe specjalnym pociągiem organizowanym przez naszych kolegów ze Słowacji, mających swój klub w DEPO POPRAD. Nasza podróż rozpoczęła się krótko po godzinie 5 rano z Nowego Sącza do Popradu udaliśmy się autem. W trakcie na stronie Słowackiej widać pięknie oświetlone wschodzącym słońcem Tatry.

[Obrazek: DSCF3869.JPG]

Po godzinie 7 rano jesteśmy już na stacji Poprad Tatry gdzie oczekuje przy peronie już elektrowóz specjalny E669.2 numer 133 (seria obecna 182). Poprowadzi po dwutorowej linii ciekawy skład E669.2-133+parowóz 477-013+4 wagony+lokomotywa T466.0-254+wagon dwuosiowy+cysterna z wodą.

[Obrazek: DSCF3872.JPG]

Następnym przystankiem jest Spišská Nová Ves (Nowa Wieś Spiska) i już widać klimat dawnej kolei który będzie towarzyszyć nam na każdej stacji -dyżurni peronowi, którzy będą pozwalać na dalszą podróż.

[Obrazek: DSCF3883.JPG]

Na stacji Margecany znajduje się rozbudowany układ torowy, oraz jak na całości linii charakterystyczne wąskie perony między torami stacyjnymi. Elektrowóz odjeżdża na tory bocznicowe, oraz następuje podział składu na dwa pociągi: pierwszy parowóz+4 wagony, drugi spalinowóz+wagon który zapełnia się strażakami+cysterna z której jest także wodowany parowóz. Przepisy Słowackie przewidują przejazd za pociągiem z czynną trakcją parową, innego składu z ekipą strażaków oraz sprzętem gaśniczym. Dalsza podróż powiedzie nas jednotorową linią 173 o górskim charakterze.

[Obrazek: DSCF3908.JPG]
[Obrazek: DSCF3909.JPG]

Spotykamy tu także świadków dawnych czasów w postaci ustawionych w roli pomników, semafora kształtowego oraz mechanicznej tarczy ostrzegawczej.

[Obrazek: DSCF3920.JPG]

[Obrazek: DSCF3921.JPG]

Po półgodzinnym postoju wyruszamy dalej. Po prawej stronie mamy zbiornik wodny wraz z zaporą. Następnie wita nas postojem Gelnica, gdzie nad przystankiem górują osiedla bloków na zboczu.

[Obrazek: DSCF3929.JPG]

Po chwili spędzonej na podziwianiu krajobrazów zatrzymujemy się w małej miejscowości Prakovce, a następnie we wsi Mníšek nad Hnilcom. Humory coraz bardziej dopisują ponieważ robi się coraz cieplej w wagonach za sprawą słońca zaglądającego przez okna. Zatrzymujemy się na stacji Nalepkovo, gdzie następuje wodowanie parowozu po dogonieniu przez drugi skład naszych Słowackich kolegów oraz mijanka z typowym pojazdem kursującym po tej linii- malutkim szynobusem. Udaje się nam także zrobic pamiątkowe zdjęcie wraz z Patrikiem Pčolką, dzięki którego uprzejmości gościliśmy na tym przejeździe. Jest także czas na poznanie technicznych szczegółów parowozu z bliska, po prostu coś pięknegoIcon_smile.

[Obrazek: DSCF3955.JPG]

[Obrazek: DSCF3963.JPG]

Następna stacja to Hnilec, gdzie można ponownie jak na całej linii zauważyć starą dobrą łączność telefonii pod znakiem białych skrzynek z literką T, cały szlak od Margecan wygląda na nie posiadający radiołączności. Na stacji Mlynky wita nas sympatyczny dyżurny, a także należy się kilka słów wyjaśnienia, normalnie szlak dalej jest zamknięty i tu następuje przesiadka na kolejową komunikację autobusową, ale dla naszego pociągu który jedzie z okazji roku jubileuszowego kolei Słowackich, jest on otwarty.

[Obrazek: DSCF3987.JPG]

Później krótki postój nad sztucznym jeziorem Palcmanská Maša na przystanku Dedinky następnie przejazd przez tunel i postój na stacji Dobšinská Ľadová Jaskyňa (Dobszyńska Jaskinia Lodowa) gdzie oczekujemy na wjazd pociągu z Bratysławy prowadzonego przez spalinowóz 757 005-4, który jeszcze jak się okaże spotkamy w innych okolicznościach, oraz przybycie komunikacji zastępczej która zabierze z niego pasażerów a także część sympatycznych członków klubu. Na stacji w rejonie tartaku oraz na wyjeździe znajdują się wagony w tym jeden ciekawy ogrzewczy.

[Obrazek: DSCF3997.JPG]

Po trzech tunelach (ostatni szczególnie ciekawy gdyż jego wylot jest położony nad wlotem i obraca nas o około 3/4 pełnego obrotu w prawo) zatrzymujemy się na przedostatnim postoju przed stacją końcową: Telgárt, gdzie wita nas typowy dla linii budynek stacyjny.

[Obrazek: DSCF4013.JPG]

Červená Skala wita nas piękną pogodą, która umożliwia nam wykonanie masy zdjęć. Jest oblot składu przez parowóz oraz wjazd i wyjazd miłego "motoraczka". Na stacji znajduje się także semafor oraz tarcza ostrzegawcza, oba starego systemu kształtowego w ogródku przy dworcu. Ciekawostką jest także żuraw wodny systemu austriackiego (takie żurawie stosowano także w Galicji). Całość wyposażenia dopełnia jeszcze waga wagonowa z bramką skrajni oraz rampa do załadunku kamienia. Niestety z powodu awarii spalinowozu prowadzącego pociąg strażacki, wydłuża się postój, oraz opóźnienie. Skład strażacki jest przyprowadzony przez wspomniany wcześniej spalinowóz od pociągu z Bratysławy. A po manewrach pojedziemy w jednym składzie: 757 005-4 + 477-013 + T466.0-254+wagon dwuosiowy+cysterna z wodą+4 wagony osobowe.

[Obrazek: DSCF4016.JPG]

[Obrazek: DSCF4026.JPG]

[Obrazek: DSCF4036.JPG]

Przez cały powrót zatrzymywaliśmy się na tych samych stacjach i przystankach, na stacji Dobšinská Ľadová Jaskyňa odjechała lokomotywa 757 005-4, w dalszą drogę udaliśmy się z parowozem na czele. Powoli dzień chylił się ku końcowi, oraz we znaki dawało się zmęczenie, które powiększają wydłużone postoje ponieważ wypadliśmy z rozkładu jazdy. W czasie jednego z takich postojów w Mlynkach powstało jeszcze kilka zdjęć.

[Obrazek: DSCF4047.JPG]

Na stacji Margecany, zostaje na czoło podpięty oczekujący elektrowóz. Przed godziną 20 jesteśmy na stacji końcowej. A całość wyprawy kończymy około 21:30 w Sączu.
Każda impreza ma swoje plusy i minusy i tak:
Pozytywne elementy:
-piękna trasa
-dobra pogoda
-sprawne działanie klubu z Popradu oraz dobra współpraca z kolejami Słowackimi
-własny tabor należący do miłośników który reprezentuje się bardzo dobrze (szczególnie parowóz i elektrowóz, troszkę słabiej wagony osobowe)
-bardzo miła atmosfera i empatyczne podejście Słowaków do całego przejazdu
Z minusów wyłaniają się tylko
-brak ogrzewania w pociągu w godzinach rannych
Co najważniejsze Klub z Popradu liczy ok 15 członków i jestem pełen podziwu że posiadają tak liczny tabor, który cały czas jest powiększany o nowe sztuki, które zostają przywrócone do eksploatacji.
05-10-2013 13:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
kolejoman5 Offline
Członek NSMK

Liczba postów: 659
Dołączył: 22-05-2008
Skąd:
Post: #2
RE: Słowacki pociąg retro Poprad Tatry-Červená Skala-Poprad Tatry
Powiem krótko: coś pięknego!
19-10-2013 11:52
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Muszyniak Offline
Członek NSMK

Liczba postów: 243
Dołączył: 16-06-2008
Skąd:
Post: #3
RE: Słowacki pociąg retro Poprad Tatry-Červená Skala-Poprad Tatry
Zazdroszczę nie mogłem się wyrwać na tą imprezkę Icon_sad praca praca....z Patrikiem rozmawiałem podczas letniej imprezy kolejowej z Muszyny (kto jeszcze nie widział tutaj link http://www.youtube.com/watch?v=Z5gj-UJBtOY) mówił wtedy że posiadają tabor może u nas coś by się udało kupic Icon_wink
20-10-2013 12:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do: